Lekker verjaar in Suid-Afrika!

31 augustus 2017 - Pretoria, Zuid-Afrika

Daar liepen we dan onze tweede stage dag met zijn drieën de klas binnen. We keken nog een beetje verward naar de kinderen. Niet omdat ze de boel op z'n kop hadden gezet maar omdat ze daar alle 20 achter hun stoeltje stonden en in koor riepen: Môre juffrouwens! Het duurde even voordat we door hadden dat ze het tegen ons hadden want we zijn niet gewend dat kinderen ons zo netjes begroeten. De kinderen bleven achter hun stoel staan tot wij ons bedachten dat ze pas zouden gaan zitten als wij dat aan gaven. Dus zeiden we snel: 'julle kan gaan sit'.
Diezelfde ochtend kwamen wij aan op de stageschool en werd ons gelijk gevraagd of wij twee lessen natuurwetenschappen aan graad 5 en 6 (groep 6 en 7) wilden overnemen. Met een beetje hulp van de kinderen hebben we deze dag dan ook onze eerste les in het afrikaans gegeven, dat was tof!

Toen we vrijdag beseften dat we ons eerste naweek hadden sprongen we een gat in de lucht. Na een indrukwekkende week waren we best wel toe aan wat extra uurtjes slaap. Wat ons vooral goed beviel was het idee dat we niet in de kou uit ons bed moesten stappen om snel te zoeken naar kleding (die overigens ook koud waren geworden) om het weer een beetje warm te krijgen. Ook al hebben veel mensen ons gewaarschuwd voor de kou 's ochtends, waren wij nog net iets te eigenwijs om dat te geloven. In Zuid-Afrika is het toch altijd warm?!! Met als gevolg dat iedereen niet veel warme kleren mee heeft genomen. Één van de meiden kreeg zelfs al de opmerking van een kind op stage of ze geen andere kleding mee had genomen. Dit was de druppel om toch maar even te gaan shoppen, haha.

Zaterdag zijn we met z'n zessen naar een mall gegaan. Toen we lekker aan het lunchen waren werden we even onderbroken in ons gesprek. Een man vroeg ons deel te nemen aan een wijnproeverij. Dat klonk mij niet verkeerd in de oren en Richelle en Alice al helemaal niet. En op de vraag of we graag wijn drinken antwoorde ik ook iets te snel ja waardoor hij zonder vragen maar een bandje om ons hand deed. Wij hebben ons middagje shoppen daarom maar even verruild voor een wijnproeverij. Allemaal kraampjes waar we verschillende Zuid-Afrikaanse wijnen hebben kunnen proeven en met mensen in contact zijn gekomen. Zo vermaakten we ons die middag wel!
Ook zijn we dit weekend naar de kerk gegaan van onze stageschool. Daar werden we gelijk aangesproken door mensen die ons hier welkom heetten. Wij vroegen ons af hoe wij zo snel herkend werden terwijl we nog wel zo ons best deden om met een Afrikaans accent te zingen. Maar nee, we werden vooral herkend door onze witte tekkies (gympen) wat blijkbaar typisch Hollands is. We weten wat we in ieder geval niet meer moeten dragen om als toerist over te komen.

Aangezien we deze week al een beetje gescheiden worden omdat twee van de meiden deze week in Kwamalanga verblijven hebben we mijn verjaardag zondag alvast gevierd. En terwijl ik mij nog afvroeg wat de meiden zaterdag nog zo laat met al dat plakband aan het uitvoeren waren werd ik zondag verrast met versiering, cadeautjes en 5 zingende meiden aan de ontbijttafel. ;) Mijn verjaardag was helemaal geslaagd toen we smiddags aankwamen bij het huis van Attie en Marie (kennissen van Madeleen) waar we uitgenodigd waren om te komen braaien. Een Afrikaanse braai meemaken was wel iets wat op mijn bucketlist stond maar dat dat ook nog op zo'n geweldige locatie, met lekkere wijn, vlees, salades en met zulke lieve mensen was was wel een hele leuke bijeenkomst. Mijn geluk kon niet meer op! Het was zelfs zo erg dat ik een beetje van slag was en ik Attie aansprak met Takkie en ik het zelf niet eens door had. Achja we hebben in ieder geval weer iets om over te lachen.

Ook mocht ik deze keer weer rijden, voor het eerst de snelweg op. Even wennen dat je van rechts wordt ingehaald verder is het niet z7o bijzonder behalve dat er mensen langs de snelweg lopen en we zelfs een fietser op de snelweg hebben gespot.
Wat me ook elke keer laat schrikken zijn de mensen die bij het stoplicht staan om dingen te verkopen met die griezelverhalen in mijn hoofd druk ik vaak nog een paar keer extra op het slot van deur om te checken of die nog op slot zit.

28 augustus stond er op het bord van de stageschool. Ik schrok er steeds een beetje van. Het is mijn verjaardag maar ondertussen zit ik dan op stage aan de andere kant van de wereld, gek idee! Na stage hadden de meiden nog een lekker stuk taart gekocht om het toch nog een klein beetje te vieren met z'n vieren! Die taart hier smaakt prima!
Oja en of we nog niet vaak genoeg uiteten zijn geweest vonden de meiden mijn verjaardag een hele goede reden om uit eten te gaan. Dus ik ben maar met tegenzin die auto ingestapt op weg naar een restaurant. Onderweg bijna aangereden door alle (brutale) taxibusjes waar tussen ik was ingesloten maar uiteindelijk geen spijt dat we zijn gedaan, het was heerlijk!

De rest van de dagen waren gevuld met stage, lesvoorbereidingen, inkopies doen, koken en jawel een klein beetje sporten. Want ja nu ik niet meer fiets en niet meer dans en veel uiteten ga proberen we een andere manier te vinden om niet tien kilo zwaarder terug te komen. Dus daar gingen Alice en ik dan een stukje hardlopen. Omdat het niet heel veilig is om over straat te gaan zijn we maar rondjes gaan rennen om het voetbalveld, elke week een rondje meer? Kijken hoe ver we komen. Ook zijn we nu toch ook wel erg druk bezig met school want Amber en ik hebben deze paar dagen al aardig wat lessen mogen geven op stage.

Woensdag hebben wij aan graad 0 t/m 3 het nederlandse lied + dansje 'bewegen is gezond' mogen aanleren en hebben we onze liefde voor dansen mogen overbrengen aan de kinderen van graad 7 (13 jaar). We hebben daar een les streetdance gedaan met de kinderen! Erg leuk om dit met z'n tweeën te kunnen doen!

Vandaag hadden wij 4 lessen op de planning waaronder twee taallessen waar we de verschillen tussen Afrikaanse taal en de Nederlandse taal aan de kinderen lieten zien en een les over de cultuur van Nederland. Het war en alle vier geslaagde lessen met hele betrokken kinders! Wij zijn moe maar voldaan! Na dat lesgeven in Afrikaans begin ik nu af en toe in het Afrikaans te denken waardoor schrijven in Nederlands zelfs een beetje moeilijker wordt, haha. Mooi excuus voor mijn spellingsfouten dacht ik zo!

Volgende week verblijf ik een week met Madeleen in Kwamalanga en gaan wij naar Musawenkosi toe waar we in het Engels moeten lesgeven, heerlijk al these verskillende talen deurmekaar in your kop.

Nou nog een dag en dan het ons naweek dan kan ons 'n bietjie uitrus. Ons gaan dit geniet!

BYE BYE!

P.S. Als je het leuk vindt om mijn blogs te volgen kan jij je emailadres invullen op het blog en dan krijg je een mailtje wanneer er een nieuw blog is geplaatst! ​Check ook de foto's op het blog!

1. Nathalie:
    31 augustus 2017
    Super leuk verhaal! Jullie maken daar veel mee! Heel veel plezier en succes nog!
  2. Gea:
    Hoi Denise,

Wat leuk dat we kunnen meelezen wat je allemaal beleeft!
    We wensen je een mooie tijd toe waarop je altijd terug kunt kijken!

Een dikke knuffel van Gert en Gea
  3. Bep Woudenberg:
    Hoi Denise ,
    Wat een belevenissen allemaal. Leuk hoor op deze manier een keer je verjaardag te vieren . Heel veel succes met je stage en geniet lekker van je na week.
    Liefs van ons !!
  4. Tineke van Donselaar:
    31 augustus 2017
    Heerlijk weer zo'n mooi blog. Het is bijna niet te bevatten wat je allemaal meemaakt. Blijf vooral bloggen, er wordt hier volop van meegenoten. Liefs je moeder
  5. Riemke:
    1 september 2017
    Heeel leuk weer om te lezen!! Wat fijn dat je verjaardag daar zo leuk gevierd is! Het klinkt echt als een heel mooie ervaring en dat je t goed naar je zin hebt!! Ik vind je blogs heel leuk:) xxxxx veel plezier en succes verder!!!
  6. Tineke van Donselaar:
    1 september 2017
    Lieve Denise, wat een mooie brief heb je geschreven. Fijn dat het goed met je gaat en goed gaat met het les geven en links rijden. Je lieve kaart heb ik op m'n nachtkastje staan. 'k Wens je voor de komende tijd veel succes. Liefs oma
  7. Henriette bruinekool:
    6 september 2017
    Hé Denise! Wat ontzettend leuk en fijn om zulke leuke verhalen van je te lezen! Het klinkt ook allemaal zo goed en gezellig. Dat is een geruststelling voor ons. Te weten dat je het goed naar je zin hebt is wel heel fijn. Top dat die meiden ook mee geholpen hebben om je ook daar een leuke verjaardag te bezorgen. En dan nog een lekkere braai! Ik had er graag ff bij willen zijn. Maar nog liever bij de wijnproeverij ;-). Toen was je natuurlijk helemaal niet meer te verstaan.......?!
    Nou, ik ben nu al weer benieuwd naar je volgende verhaal! We wachten het weer af. Zet 'm op en veel plezier nog! Dikke knuffel van tante Henriette
  8. Marielle van den Burg:
    9 september 2017
    Lieve Denise,

Prachtig om te lezen wat jullie allemaal meemaken in Zuid Afrika. We blijven je graag volgen.
    Natuurlijk nog van harte gefeliciteerd, leuk hoe je dit heel bijzonder hebt gevierd!
    Succes en een hele goede tijd. Liefs Marielle en familie.