Heel aangekomen in Zuid-Afrika, check!

23 augustus 2017 - Pretoria, Zuid-Afrika

Bagage aangekomen, check!
Geen beroving, check!
Geen aanrijding, check!
Uit je woorden komen in het Afrikaans uhhh wordt vervolgd!

Daar zijn we dan heel aangekomen na een lange vliegreis! De vliegreis was dikke prima maar films kijken lukte toch een stuk beter dan slapen. Eenmaal aangekomen bij de airport van Johannesburg waren we dan ook blij dat we op werden opgevangen door Saskia! Met al onze koffers werden we in de auto verder vervoerd naar Ciara Lodge in Pretoria. Toen ze de weg op reed kregen we al vaak de neiging om te roepen: kijk uit! Want ja tegen het verkeer in rijden is toch niet de meest veilige optie dachten wij. Tegelijk beseften we dat we in Zuid-Afrika waren belandt en ze hier links rijden.

Bij de Ciara lodge werden we ontvangen met een bakkie koffie en dat konden we gebruiken ook. We kregen daar gelijk een hele stort aan informatie op ons af. Daarmee waren we gelijk ingeburgerd in de Afrikaanse cultuur omdat we toch wel een iets ander programma kregen dan dat wij van tevoren hadden meegekregen. Maarja in het onderwijs moet je flexibel zijn, toch?!

Zo kwamen we er ook achter dat we de i.p.v. volgende week de volgende dag al op de school zouden meelopen. Na zo weinig slaap en al die nieuwe indrukken lukte het ons niet meer om daar heel enthousiast op te reageren, haha! But yeah we had to deal with it!

Na de stroom van informatie hebben we onze spullen geïnstalleerd en ons verwonderd over de mooie plek waar wij verblijven. Daarna zijn we door Saskia naar Hertz gebracht om onze huurauto's op te halen. En ook daar besefte ik weer dat we in Zuid-Afrika zaten. Het woord stress kennen ze daar niet. Aan de ene kant ook wel relaxt aangezien ik door de moeheid bijna niet meer in staat was een formulier in te vullen haha. Dachten we eindelijk klaar te zijn komen we erachter dat ons limiet van onze creditcards niet ruim genoeg was en nee het moest met één creditcard en in één keer. Duss toen weer terug zonder een auto hmmm daar ging ons geplande middagdutje... De dag werd uiteindelijk gevuld met auto's huren en informatie aan horen terwijl we heel hard ons best deden om onze ogen open te houden.

Maar het is gelukt! De auto's zijn binnen en de cultuurshok ook. Voor het eten konden we eindelijk even de binnenkant van onze ogen bekijken en dat was heerlijk! Die vermoeidheid hebben we ook gelijk maar als smoes gebruikt om uit eten te gaan en ja ik mocht dan ook gelijk voor het eerst rijden. En dat ging ongeveer zo: "Okee jongens ik MOET links rijden! Zeg maar de hele tijd links anders vergeet ik het straks nog!" "Links rijden, links rijden, links rijden." *Grijp met mijn hand naar rechts.* "Oh nee de puik zit links, HELP." Op een kruispunt:
"Oh wie heeft er nu voorrang dan?? Naja ik ben er als eerst dus gas erop." *verkeerd gereden*
"Okee waar zijn we? Denise je wist de weg toch?" "Misschien toch niet helemaal, okee ik draai om!" Niet stilstaan er staan daar mannen, RIJ DOOR! "RUSTAAGG".

Naja een klein beetje chaos maar we zijn er gekomen en hebben heerlijk gegeten!

Na een heftig dagje heerlijk geslapen in ons nieuwe stekkie!

Vandaag ging onze wekker alweer om kwart over 6 want de scholen beginnen hier al om half 8..

Op de school moesten we dan ook echt Afrikaans gaan praten. Al half hakkelend over onze woorden hebben we een gesprekje proberen te voeren met de collega's. We voelden ons gelijk wel erg welkom op de school en de kinderen vonden het leuk dat er weer Nederlandse studenten op de school waren. Samen met Amber heb ik vandaag mee gelopen in graad 7 waar de kinderen ongeveer 13 jaar zijn. Erg leuk om gelijk al zulke verschillen te zien. Ondertussen al wel wat inspiratie op gedaan wat we willen gaan doen in de klassen. De rest van de week gaan we nog meelopen in verschillende groepen en proberen te wennen aan de taal. Volgende week worden we alweer gesplitst in drie groepen en moeten twee van ons ergens anders in Musawenkosi slapen. Ik merk dat ik nu al weer veel te veel te vertellen heb dus ga er toch maar een eind aan breien voor jullie in slaap vallen haha!

Tot het volgende blog!

Doegie
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Riemke:
    23 augustus 2017
    Hahaha leuk om te lezen! Stoer hoor direct in de auto daar rijden! Succes met meelopen !
  2. Tineke van Donselaar:
    23 augustus 2017
    Het was maar goed dat ik niet bij je in de auto zat Denisedapper hoor!
  3. Sheryna:
    24 augustus 2017
    Leuk om te lezen Denise! Stoer, gelijk autorijden!! Succes met verder inburgeren deze week, en geniet vooral!!
  4. Henriette bruinekool:
    25 augustus 2017
    Lieve Denise,
    Fijn dat je goed bent aangekomen! En wat een ervaringen op de allereerste dag... papa ziet je al gillend in de auto zitten We zijn in ieder geval SUPER trots op
    Je! Zet hem op en we horen graag weer van je. Liefs de Bruintjes❤️
  5. Tineke van Donselaar:
    26 augustus 2017
    Lieve Denise,
    Wat fijn dat het goed met je gaat. Ik hoorde dat je al links gereden hebt. Je bent een kanjer. Ik wens je veel sterkte met het les geven en dat je het gezellig hebt met de meiden. Een lieve groet van je oma.