Time to say goodbye...! "Wat je in je hart bewaart raak je nooit meer kwijt"

12 november 2017 - Pretoria, Zuid-Afrika

Hoe was het in Zuid-Afrika?
Ik denk dat ik deze vraag binnenkort vaak ga horen. Aan de ene kant wil ik super veel vertellen maar het is gewoon te veel!
Wat we in deze drie maanden allemaal hebben beleefd en hebben gezien wordt zo moeilijk over te brengen naar het thuisfront. Het bijhouden van een blog was daarom ook erg fijn om mensen op de hoogte te houden. Maar tjoh ik mag niet klagen want wat was het een mooie tijd! En al ben ik nu blut en ga ik ineens van een luchtig zomerjurkje naar een dikke winterjas, dit had ik nooit willen missen!

De reis heeft me niet alleen maar een lege portomonnee opgeleverd. Het was natuurlijk een super ervaring en dit zal ik mijn leven lang meenemen. Door al die ervaringen leer je jezelf behoorlijk kennen. Dit is mooi maar ook niet altijd leuk want zo kom je er ook achter dat je bepaalde trekjes die je van thuis herkent toch ook zelf hebt geerfd, haha! (Iets met dromerig zijn)😉

En naast al die mooie ervaringen die we hebben op gedaan hebben we het ook als groep zo leuk met elkaar gehad. Na drie maanden op elkaars lip te hebben gezeten zal het daarom ook erg raar zijn om weer naar mijn eigen huis toe te gaan. Die gezelligheid ga ik zeker erg missen, ja zelfs de flauwe grapjes.

Het is tijd om af te tellen want dinsdag zijn we dan toch echt weer in het koude kikkerlandje. Ondanks dat we eigenlijk nog niet willen dat het avontuur voorbij is zijn we nu toch wel veel meer bezig met de terugkomst. Zo denken we al na over wat we weer met ons leven aan moeten als we in Nederland zijn. We kijken steeds meer uit om onze familie en vrienden weer terug te zien en ook naar onze kledingkast, want van verveling beginnen we elkaars kleren maar aan te trekken.

Onze afsluitende vakantie in Kaapstad is ook voorbij gevlogen. Nadat we de eerste dagen ziek waren hebben we de laatste week echt kunnen genieten. We hebben prachtige dingen gezien en gedaan!

We hebben een lijstje gemaakt met de dingen die we echt wilden doen en hebben per dag bekeken wat we die dag konden doen met het weer.

In het weekend hebben we het mooie plekje Bo-Kaap bezocht en heeft Amber haar fotografisch talent erop losgeslagen. We hebben er een waar meidenmiddagje van gemaakt en hielden er oneindig veel foto's aan over voor de leuke gekleurde muurtjes in Bo-Kaap.

Zondag zijn we naar een Hillsong kerk gegaan wat immens groot was en erg mooi om een keer mee te maken. 'S middags kwam mijn neef Diederik op het goede idee om een wijntje te drinken op een wijnboerderij. Toen we daar aankwamen stonden we versteld van de mooie tuin en huis die voor die dag was opengesteld voor gasten en het was daarom zeker niet verkeerd om hier deze middag te vertoefen.

En ook mijn nummer 1 op het lijstje is afgestreept. Op woensdag stond ik dan toch echt na een klim van minder dan 2 uur boven op de Tafelberg. Samen met Richelle en Alice zijn we de berg op gegaan en de andere meiden kwamen later met de Kabelbaan naar boven. En zoals ze zeggen: "after the hardest climb comes the best view". Het uitzicht was adembenemend en letterlijk en figuurlijk een hoogtepunt!!

En of we na de Tafelberg nog niet genoeg spierpijn zouden krijgen zijn we de dag erna met zn zessen de Lions head op geklommen en ben ik met Alice half rennend en klouterend de berg op gegaan om op tijd de zonsondergang te zien. Boven op de berg werden we verrast door aan de ene kant een mooi uitzicht over Kaapstad met op de achtergrond de Tafelberg en de andere kant het uitzicht op de zee met de zon die onderging. Ook werden we verrast door het feit dat er veel jongeren op de berg gezellig biertjes en wijn dronken tijdens de zonsondergang. (Helaas hadden we er zelf niet aan gedacht)

Toen de zon bijna onderging zijn we snel naar beneden geklommen om te voorkomen dat we in het pikke donker de steile berg af moesten klimmen. De klim terug was ook geen straf toen we uitkeken over Kaapstad waar alle lampjes nu gingen branden.

Ook konden we de tweede week onze smaakpapillen weer goed gebruiken tijdens de picknic en een wijn en chocolade proeverij in Stellenbosch!
Wijn proeven was toch wel iets wat ik wilde doen toen ik werd omringd door de vele mooie wijnplaatsen bij Kaapstad.

Verder zijn we bij het Kaappunt en Kaap de Goede Hoop geweest en hebben we erg mooie routes door de bergen gereden.

En nu ik mijn angst voor dieren toch zo langszaam aan een beetje heb laten varen zijn we nog maar een keer op een paard gesprongen (ging het maar zo flexibel) en hebben we een rit over de mooie stranden gereden. Heel comfortabel voelde ik me nog niet maar het mooie uitzicht en de ervaring van de andere meiden maakte heel veel goed!

En zo kwam er helaas ook weer een einde aan onze mooie vakantie in Kaapstad en zijn we zaterdag weer terug gevlogen naar Pretoria waar we nog twee nachten bij Attie en Marie verblijven. We werden weer met open armen ontvangen en het voelde daarom ook wel weer als thuiskomen hier.

Vandaag hebben we nog even genoten van de zon en maken we ons klaar om morgen te vertrekken! Voordat we morgen het vliegtuig in stappen krijgen we eerst nog een uitgebreide massage bij de welness en dan stappen we relaxt het vliegtuig in op weg naar Londen waar we overstappen om daarna naar Nederland te vliegen.

Ik zie er erg naar uit om iedereen weer terug te zien en te knuffelen dus tot snel weer maar nu in real-life!!

Laatste drukkies vanuit Zuid-Afrika!

1. Tineke van Donselaar:
    12 november 2017
    Maak je maar op voor een emotioneel weerzien met moeders, want tijdens het lezen van dit laatste verhaal kwamen de waterlanders al tevoorschijn. We vinden her zo geweldig dat je dit avontuur met beiden handen hebt aangepakt en er alles uit hebt gehaald! En wij hebben daar door jouw ogen en verhalen van mee mogen genieten. See you tuesday😍😘🎊👩‍❤️‍👩
  2. Henriette bruinekool:
    12 november 2017
    Lieve Denise,

Ook tijdens het voorlezen aan Jaco moest ik een paar keer slikken (familie van je moeder....). Wat is het toch fijn dat je het zo naar je zin hebt gehad en zoveel ervaringen op hebt gedaan. En wat was het heerlijk om je verhalen te lezen en zo mee te genieten. Bedankt hiervoor!! En nu op naar dinsdag...wij vinden het heel gezellig dat je weer terug komt :-) en we je weer live kunnen spreken. Een goede reis terug en tot gauw!!!!!!!!!!!!!! dikke knuffel en liefs van de bruinekooltjesxxx